دانشى از سوى خدا
از روايات و اخبار استفاده مى شود كه بخشى از علوم بانو زينب سلام الله عليها از جانب پروردگار به او افاضه شده بود. امام سجاد(علیه السلام) در خطابى به عمه اش زينب فرموده است: «انت بحمدالله عالمة غير معلمه و فهمه غير مفهمه » تو بحمدالله دانشمندى معلم نديده هستى و داراى درك و فهمى هستى كه ذاتى تواست.
او «مفسر قرآن » بوده است و در ايامى كه على(علیه السلام) در كوفه حضور داشت اين بانوى بزرگ مجلسى در منزل خود داشته و براى زنان تفسير قرآن بيان مى فرموده است. در يكى از روزها بيان تفسير «كهيعص » را مى فرمود. در آن ميان اميرمؤمنان(علیه السلام) وارد شد و فرمود: اى نور ديده! شنيدم كه تفسير كهيعص را براى زنان بيان مى نمودى. عرض كرد: بلى فدايت شوم! فرمود: اى نور ديده! اين رمزى است در مصيبتى كه پس از اين بر شما عترت پيغمبر، وارد مى شود پس برخى از آن مصايب را برايش برشمرد تا جايى كه گريه آن مظلومه بلند شد.
گواه ديگر بر دانش انبوه آن بانو خطبه هايى است كه در كوفه و شام ايراد كرده است و دانشمندان زيادى آنها را ترجمه و شرح كرده اند. اين خطبه ها نشان دهنده تسلط علمى آن بانو در علوم اسلامى بويژه قرآن كريم بوده است. آياتى كه او در اين خطبه ها مطرح كرده است جواب دهنده شبهات بسيارى در زمينه هاى اعتقادى و غير آن است.
حضرت زينب در خطبه هاى خود نشان داده كه به معارف قرآن كاملا آشنا بوده است. اگر كسى به آيات قرآن معرفتى جامع نداشته باشد چگونه مى تواند هر آيه اى را براى استدلال مخصوص به گونه اى كه دشمن را محكوم كند، به كار برد.
آرى، تنها غواص ماهر درياى قرآن و حقايق آن مى تواند حامل پيام امامت وديعه دار اسرار الهى باشد. او در زمان بيمارى امام سجاد(علیه السلام) از جانب امام حسين(علیه السلام) نيابت خاصى براى مراجعات و رفع مشكلات مذهبى مردم داشته است و مردم نيز در امور حلال و حرام به زينب سلام الله عليها مراجعه مى كردند تا زمانى كه امام سجاد(علیه السلام) از بيمارى شفا پيداكرد.
شاهد ديگر بر مقام علمى او رواياتى است كه آن محدثه نقل كرده است، از جمله آنها، خطبه مادرش فاطمه(سلام الله علیها) در مسجد مدينه است. و حديث «ام ايمن » پيرامون حوادثى كه در آينده در كربلا به وقوع خواهد پيوست.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم